Diagnostisch onderzoek
Een Diagnostisch onderzoek wordt ingezet om in kaart te brengen waar de klachten van kind of jongere (0-18 jaar) vandaan komen. De verklarende analyse die wij hiervoor gebruiken neemt zowel ouders, kind als omgeving mee in het onderzoek om een verklaring te kunnen vinden voor de problemen. Er wordt dus niet alleen naar het kind gekeken, maar ook naar de invloed van de omgeving op het kind.
Het diagnostiek traject begint altijd met een intakegesprek met een behandelaar (orthopedagoog). Tijdens dit gesprek proberen wij de hulpvragen zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen en samen met ouders en kind de onderzoeksvragen op te stellen.
Om tot een zorgvuldig beeld te komen maken we gebruik van diverse onderzoeksmethoden waaronder screeningsvragenlijsten, ontwikkelingsanamnese, observaties, dossieranalyse, onderzoek naar de sociaal- emotionele ontwikkeling (SEO-R2), intelligentietest en classificerende instrumenten.
Uit het onderzoek komt een adviesverslag met samenvatting van het onderzoek en een conclusie naar voren, aan de hand van dit verslag kunnen wij een passende behandeling bieden. De orthopedagoog geeft uitleg over het probleem, het gedrag en hoe hier mee om te gaan. Door de opgestelde hypothese kunnen we passende onderzoeksinstrumenten inzetten om de jeugdige, ouders en ander betrokkenen zo goed mogelijk te begeleiden in het vervolg traject.
Diagnostische vragenlijsten
Wij maken gebruik van diagnostische vragenlijsten uit BergOp. Dit kunnen vragenlijsten zijn om gedrag te duiden of om de hulpvraag meer te verduidelijken. Op deze manier hebben wij op iedere vraag een passend antwoord.
BergOp biedt naast diagnostische vragenlijsten ook Routine Outcome Monitoring (ROM). Dit alles voor continue kwaliteitsverbetering binnen de hulpverlening van Leafs begeleiding.
